Dzień: 22 października 2020

Drążek – uniwersalny przyrząd do ćwiczeń

Drążek – uniwersalny przyrząd do ćwiczeń

Coraz częściej, szczególnie teraz – w dobie izolacji społecznej – decydujemy się na rezygnację z siłowni i pracowanie nad swoją sprawnością fizyczną lub sylwetką w domu. Pośród sprzętu do ćwiczeń na wyróżnienie zasługuje przyrząd prosty w swojej budowie, natomiast nieoceniony do kształtowania siły i wytrzymałości – drążek do podciągania.

Jakie ćwiczenia można wykonywać na drążku?

W każdej siłowni znajdują się drążki do podciągania (https://www.marbo-sport.pl/pol_m_Sprzet-silowy_Urzadzenia-do-cwiczen_Drazki-do-podciagania-1041.html), jednak zwykle osoby ich używające ograniczają się do podstawowej ich funkcji – podciągania właśnie. Drążek natomiast umożliwia wykonywanie naprawdę szerokiej gamy ćwiczeń, dzięki której wzmocnimy większość mięśni naszego ciała. Przykładowo:

  • plecy (podciąganie szerokim nachwytem)
  • bicepsy (podciąganie podchwytem)
  • brzuch (unoszenie zgiętych lub prostych nóg w zwisie)
  • triceps (dipy na drążku – tylko na drążku z przestrzenią nad nim)
  • przedramiona (zwis na drążku).

Jak widać przekrój angażowanych partii jest szeroki, a prawdziwi fascynaci drążka na pewno mają w zanadrzu jeszcze więcej ćwiczeń, które można na nim wykonać. 

Czy ćwiczenie na drążku jest bezpieczne?

Jak każda aktywność fizyczna, także ćwiczenie na drążku może doprowadzić do kontuzji, jednak szansa na nią jest znacznie mniejsza niż w przypadku ćwiczeń na wolnych ciężarach, jak martwy ciąg czy przysiad z obciążeniem. Krótka rozgrzewka przed treningiem na drążku, szczególnie obręczy barkowej, stawów łokciowych i nadgarstków oraz mięśni okalających pozwala zniwelować ryzyko uszkodzenia do minimum, ale pamiętać należy o poprawnym wykonywaniu ćwiczeń z nastawieniem na jakość a nie ilość powtórzeń.

Podciąganie na drążku

Choć ćwiczeń, które można wykonywać na drążku jest wiele (patrz wyżej), niepodzielnym królem pozostaje podciąganie. Ćwiczenie to angażuje w zależności od chwytu bardziej górne partie pleców lub ramiona, ale podciągnięcie wymaga również pracy brzucha, przedramion, w małym stopniu nawet barków i dolnych partii pleców. Pozwala określić ogólną sprawność ciała – nie bez powodu podczas rekrutacji do wojska czy sił specjalnych to test ilości podciągnięć jest sposobem na jej sprawdzenie. Dużą zaletą podciągania jest to, jak łatwo określić można jego progresję – sprawdzenie maksymalnej ilości powtórzeń jest o wiele prostsze niż na przykład niebezpieczne testowanie maksymalnego wyniku w wyciskaniu na klatkę piersiową. Osoby lubiące wyzwania mogą jednak też trenować z ciężarem – w sprzedaży są pasy do przyczepiania sobie do tułowia obciążenia.

Ludzie zdjęcie senivpetro - pl.freepik.com